علت استفراغ سگ : ۸ نوع استفراغ سگ + کف سفید توله سگ🐾

یک سگ ممکن است به علت های مختلفی دچار استفراغ شود بویژه آنکه چیزی خوراکی ناخوشایند خورده باشد یا غذای بیش از حد خورده باشد . اما استفراغ ممکن است چیزی بسیار جدی تر را نشان دهد، ممکن است سگ شما یک ماده سمی را فرو برده باشد ، یا ممکن است از یک بیماری رنج ببرد. استفراغ همچنین می تواند با اختلالات دستگاه گوارش و اختلالات سیستمیک همراه باشد که باید توسط دامپزشک بررسی و درمان شود.

استفراغ یا برگشت غذا ؟

اول از همه، مهم است که بین استفراغ و برگشت غذا تمایز قائل شوید. برگشت غذا به صورت غیرفعال با مواد غذایی هضم نشده همراه است و غذا از مری بالا آمده و بدون فشار شکمی است . معمولا برگشت غذا نشانه ای از اختلال در مری است. بازگشت غذا باید از استفراغ متمایز شود چرا که علت و درمان برای دو حالت بسیار متفاوت است. استفراغ در سگ ها معمولا نشانه های حالت تهوع مانند سوزش ، لب های لیسیدن و ترشح بیش از حد بزاق را دارد. بعضی از سگ ها ممکن است علف بخورند، احتمالا برای محافظت از مری ، زیرا علف می تواند در هنگام استفراغ سگ اجرام تیز مانند تکه استخوان ها را پوشش دهند. استفراغ یک فرآیند فعال است و انقباضات آشکار دیواره شکم را شامل میشود .

انواع استفراغ سگ چیست ؟

با اینکه ناخوشایند به نظر می رسد، قبل از پاکسازی استفراغ سگ (dog vomiting) خود ، لحظه ای به دقت آن را بررسی کنید. به عنوان مثال، استفراغ حبابی یا کفی که ممکن است رنگ زرد به نظر برسد به سادگی نشان می دهد که معده سگ شما خالی است ( کف از موکوس است که معمولا در معده وجود دارد و رنگ زرد صفرا است ).
اما در موارد دیگر، آنچه شما پیدا در استفراغ می بینید علت استفراغ سگ را نشان دهد. به عنوان مثال، استفراغ آب نشان می دهد که سگ شما تشنه و سعی در نوشیدن دارد، اما نمی تواند آب را قورت دهد ، و در نتیجه او را در معرض کمبود آب بدن قرار می دهد. اگر در استفراغ سگ خود خون یا مواد قرمز پیدا کنید دستگاه گوارش سگ شما خونریزی می کند. استفراغ روشن سبز می تواند نشان دهد که سگ شما نوعی از سم موش را خورده است ، که برای سگ ها نیز بسیار خطرناک است.

۸ نوع استفراغ سگ

زمان هایی وجود دارد که سگی که استفراغ می کند نیاز به درمان بسیار سریع دارد. اگر سگ شما هر کدام از علائم زیر را نشان می دهد فورا به دامپزشکی مراجعه کنید تا علت استفراغ مشخص شود.

استفراغ مکرر

سگهایی که بطور مکرر استفراغ می کنند، می توانند به سرعت از توان بیفتند . اگر سگ شما بیش از یک بار در طی یک روز استفراغ می کند یا اگر استفراغ بیش از یک روز طول میکشد رسیدگی به وضعیت آن را یک حالت اورژانسی در نظر بگیرید این امر مخصوصا برای سگ های سالخورده یا سگ هایی که مشکلات ایمنی دارند بیشتر از سایر سگ ها نگران کننده است .

استفراغ پرتابی و نامنظم

می تواند به علت التهاب معده یا التهاب روده ، دستگاه گوارش مسدود، یبوست شدید ، سرطان ، اختلال عملکرد کلیه ، بیماری کبد یا بیماری سیستمیک باشد.

اسهال همراه با استفراغ

ترکیبی از استفراغ شدید و اسهال می تواند به سرعت منجر به کم آبی شود و بسیار بسیار خطرناک است و می تواند نشان دهنده بیماری کشنده ای مانند پاروو ویروس باشد .

کاهش ادرار همراه با استفراغ

کاهش تولید ادرار همراه با کمبود آب بدن دیده می شود

درد شکمی و یا بزرگ شدن شکم همراه با استفراغ

این علائم معمولا با علل جدی استفراغ در سگ ها دیده می شود و به سرعت نیاز به بررسی دارند .

هیچ چیزی بیرون نمی آید و تنها حالت عوق زدن دارد

این یک نشانه کلاسیک از بیماری GDV در سگ هاست و یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی است و میتواند سریعا منجر به مرگ شود .

حضور هر چیزی غیر طبیعی در استفراغ

از جمله اجرام خارجی ، خون ، شواهد مسمومیت و غیره

استفراغ همراه با سختی تنفسی

استفراغ در اثر خوردن مواد سمی مانند سایپرمترین یا حشره کش ها و جونده کش ها و سایر مواد سمی

چه عواملی موجب استفراغ ناگهانی یا حاد در سگ می شود ؟

عفونت باکتریایی دستگاه گوارش
علل مربوط به رژیم غذایی (تغییر رژیم غذایی، عدم تحمل غذا، مصرف زباله)
اجسام خارجی (یعنی اسباب بازی ها، استخوان ها، قطعه جوجه ها) در دستگاه گوارش
انگل های روده
نارسایی حاد کلیه
نارسایی حاد کبدی یا التهاب مثانه
پانکراتیت
تهوع پس از عمل
مصرف مواد سمی
عفونت های ویروسی
بعضی داروها یا داروهای بیهوشی
نفخ
گرمازدگی
بیماری اتومبیل
رحم عفونی

استفراغ ناگهانی و در مدت زمان طولانی و بدون وقفه در سگ نشانه چیست ؟

استفراغ مکرر یا مزمن (پیاپی) می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر مانند کولیت یا التهاب کولون ، انسداد روده یا پاروویروس باشد. اگر استفراغ سگ شما ناگهان شروع شده و بصورت مکرر آن را تکرار می کند لطفا او را به دامپزشک ببرید تا آزمایش های تشخیصی انجام شود.

چه علائم دیگری را باید علاوه بر استفراغ مد نظر بگیرم ؟

اگر سگ شما یک بار استفراغ می کند و به طور مرتب غذا می خورد و یک حرکت روده ای معمولی دارد، علت استفراغ به احتمال زیاد یک حادثه منفرد است و نگران کننده نیست.

اسهال
کم آبی
حساسیت
خون در استفراغ
کاهش وزن
تغییر اشتها
افزایش یا کاهش تشنگی یا ادرار کردن

چطور دامپزشک متوجه می شود که علت استفراغ سگ چیست ؟

بسته به سن حیوانات خانگی، تاریخچه بیماری که شما در اختیار دامپزشک قرار می دهید ، معاینه فیزیکی و علائم خاص سگ شما، ممکن است دامپزشک شما انجام آزمایش های مختلفی را پیشنهاد دهد ( آزمایش های خونی ، رادیوگرافی، سونوگرافی، آزمایش مدفوع، آندوسکوپی، بیوپسی یا حتی جراحی اکتشافی).

خوردن چه چیزی بعد از استفراغ برای سگ مفید است ؟

توصیه می شود تمام منابع غذایی و آب را برای شش تا هشت ساعت قطع کنید .اگر سگ شما در آن زمان استفراغ نکرد ، به تدریج مقدار کمی آب به او بدهید و اگر استفراغ نکرد مجددا مقدار بیشتری آب به او بدهید . اگر پس از ۱۲ ساعت سگ شما هنوز استفراغ نکند، یک تکه کوچک از گوشت مرغ پخته شده (بدون استخوان و بدون پوست) همراه با برنج سفید و یا سیب زمینی آب پز تهیه کنید. اگر سگ شما توانست بدون استفراغ آن را بخورد، حجم وعده های غذایی آن را در عرض یک یا دو روز افزایش دهید و بتدریج آن را به حالت طبیعی همیشگی بازگردانید .

کل این پروسه باید حدود سه روز طول بکشد. هر لحظه که سگ شما مجددا شروع به استفراغ کرد ، به دامپزشک خود مراجعه کنید. سگ شما ممکن است نیاز به مایع درمانی، آنتی بیوتیک ها، تغییر در رژیم غذایی، داروهای ضد استفراغ یا سایر داروها باشد. بهتر است توصیه های دامپزشک خود را در رابطه با درمان مناسب دنبال کنید.

توجه به نکات زیر می تواند موثر باشد :

رژیم غذایی سگ خود را به طور ناگهانی تغییر ندهید. همیشه یک رویکرد تدریجی استفاده کنید. تغییرات ناگهانی رژیم غذایی از علل شایع ناراحتی روده در سگ ها است.
اسباب بازی های سگ خود را که می تواند بلعیده یا جویدن شود، را از دسترس او دور کنید چرا که باعث تحریک و یا انسداد دستگاه گوارش می شوند.
استخوان های ریز به سگ خود ندهید چرا که به طور معمول به تکه های تیز تبدیل می شوند.
از دادن غذاهایی که برای سگ ها سمی هستند اجتناب کنید .
اجازه ندهید که سگ شما آشغال بخورد یا با آنها بازی کند .

شما می توانید قبل از مراجعه حضوری به مراکز درمانی جهت دریافت مشاوره رایگان با دکتر مردانی تماس بگیرید

استفراغ با برگشت غذا متفاوت است ؟ بله معمولا برگشت غذا نشانه ای از اختلال در مری است

استفراغ همراه با سختی تنفسی نشانه چیست ؟ در اثر خوردن مواد سمی مانند سایپرمترین یا حشره کش ها و جونده کش ها و سایر مواد سمی

اسهال همراه با استفراغ نشانه چیست ؟ می تواند نشان دهنده بیماری کشنده ای مانند پاروو ویروس باشد .