سریع ترین راه درمان گزیدگی در سگ ها + زنبور گزیدگی و مار گزیدگی

درمان خانگی زنبور گزیدگی سگ

اگر سگ شما دچار زنبور گزیدگی شده است در ابتدا خودتان لطفا سعی در خارج کردن آن نکنید چون با این کار ممکن است سبب آزاد شدن میزان بیشتری سم درون بدن شوید. بهتر است این کار را به دامپزشک محول کنید و سگ را به نزد دامپزشک ببرید. در صورتی که به دامپزشکی دسترسی ندارید مراحل زیر را انجام دهید:

۱- نیش زنبور را با کمک موچین در بیاورید. نیش معمولا سیاه رنگ است و بسیار کوچک است.

۲- جوش شیرین و یا چند قطعه یخ روی محل نیش خوردگی قرار دهید.

۳- حداقل تا ۲ ساعت پس از نیش خوردگی حواستان به سگ تان باشد.

در هنگام زنبور گزیدگی سگ چه اقداماتی انجام دهیم ؟

• به دنبال سختی در تنفس بگردید ( در صورت نیاز عملیات احیا را انجام دهید )
  •  یک میلی گرم به ازای هر کیلوگرم بنادریل تجاری را در صورت در دسترس بودن به حیوان تزریق کنید.
  •  نیش را پیدا کرده و با یک موچین خرج کنید.
  •  از روغن CBD ( گروه شاهدانه، زیتون و کنجد و … ) بر روی زخم استفاده کنید.
  •  روغن را به سطح مالش داده تا علاوه بر تاثیر کردن، موجب آرام شدن حیوان شود.
  •  آب تازه را به صورت دستی ( با استفاده از سرنگ، کاسه و … ) به حیوان بخورانید.
  •  حیوان را در آغوش بگیرید تا آرام شود.

نیش مار

شما جای دو دندان نیش را بر روی پوست سگ می بینید که به سرعت متورم می شود. نیش زنبور عسل فاقد جای دندان بر روی پوست است.

در هنگام مارگزیدگی سگ چه کار کنیم ؟

• کیسه یخ را بر روی محل نیش خوردگی بگذارید.
  •  اگر پاها دچار نیش خوردگی شده است یک بانداژ فشاری بر روی آن بگذارید. مواظب باشید تا میزان فشار جریان خون پا را قطع نکند.
  •  سریعا سگ را به نزدیک ترین کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی ببرید.

راه پیشگیری

در برخی مناطق که میزان مار زیاد است واکسن هایی برای این منظور وجود دارد. لطفا از دامپزشک خود در این زمینه اطلاع کسب کنید.

واکنش های آلرژیک

این مشکلات اغلب در ماه های فصل تابستان دیده می شوند اما می توانند در سراسر سال ایجاد شوند.( برای دانستن نشانه های گرما زدگی سگ اینجا کلیک کنید)

نشانه های آلرژیک

• تورم صورت و اطراف چشم ها
  • زدن کهیر بر روی شکم
  • خارش و قرمزی
  • سگ مداوم در حال لیسیدن محل کهیر است
  • تورم راه های هوایی و مشکلات تنفسی
  •  شوک

هنگام دیدن کهیر و آلرژی در سگ چه کنیم ؟

۱- اگر سگ به سختی نفس می کشد و یا غش کرده است، ابتدا علائم حیاتی ( کنترل راه های هوایی، تنفس و ضربان قلب ) را کنترل کنید. اگر هر یک از موارد علائم حیاتی دچار مشکل بود، عملیات احیا را شروع کرده و سگ را به سرعت نزد دامپزشک ببرید.

۲- اگر شما متوجه بروز کهیر بر روی بدن سگ خود و گسترش آن شدید، به سرعت سگ را نزد دامپزشک ببرید تا با استفاده از داروهای تزریقی آن را کنترل کند.

۳- یک واکنش آلرژیک شدید می تواند منجر به شوک آنافیلاکتیک در سگ شود. این مشکل می تواند به سرعت و یا در طی چند ساعت برای سگ رخ دهد. این شوک می تواند منجر به مرگ سگ شود. پس در صورت دیدن علائم واکنش آلرژیک بهتر است سگ خود را تحت نظر داشته باشید.

۴- اگر صورت و گردن سگ به علت حساسیت های آلرژیک متورم شده است در ابتدا علائم حیاتی او را کنترل کرده و در صورت نیاز عملیات احیا قلبی و ریوی را آغاز کنید. فورا سگ را به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی ببرید.

۵- اگر تنفس سگ به سختی صورت می گیرد و پر صدا شده است و یا اگر سگ دچار شوک آنافیلاکتیک شده است فورا سگ را به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی ببرید.

4/5 - (1 امتیاز)