بیماری “دیستمپر” سگ ها (راه های پیشگیری و درمان )

بیماری سگ های جوان یا دیستمپر یکی از بیماری های عفونی سگ ها بوده و از خصوصیات آن ازدیاد درجه حرارت بدن همراه است. با کم شدن گویچه های سفید خون و التهاب غشا مخاط تنفسی با جریان دائمی ترشحات بینی و التهاب روده و معده است. در بعضی موارد پنومونی و ناراحتی های عصبی به دنبال دارد که در این صورت خطرناک خواهد بود.

بیماری دیستمپر سگ

عامل بیماری دیستمپر ویروسی است که به وسیله قطرات کوچکی که از ترشحات بینی و چشم دام به خارج پراکنده می شود در فضا منتشر شده و سبب انتقال بیماری می شود. به طور غیر مستقیم نیز ممکن است که عامل بیماری به وسیله حیوانات ناقل در طبیعت انتشار یابد. به علت انتشار سریع عامل بیماری، سگ ها پیوسته در معرض خطر این بیماری می باشند و کلیه سگ ها مستعد ابتلا به این بیماری هستند حتی سگ هایی که در سنین کم واکسینه شده باشند.

نشانه های بیماری

مرحله اصلی بیماری معمولا در همه سگ ها به یک شکل ایجاد می شود و همواره با افزایش درجه حرارت بدن همراه است. تب ۶ تا ۹ روز بعد از سرایت بیماری گریبانگیر دام می شود و شامل دو مرحله است. ابتدا دام تا مدت ۱ تا ۳روز تب می کند و سپس ۱ تا ۲ روز قطع شده و آنگاه بعد از یک هفته یا بیشتر درجه حرارت بدن به میزان به میزان بیشتری بالا می رود. لوکوپنی همراه با تب بوده و ممکن است این حالت با بالا رفتن و پایین آمدن درجه حرارت توام باشد.

در مرحله اصلی بیماری سگ بی اشتهای و افسردگی پدید می آید. اسهالی که در این مرحله عموما در دام مشاهده می شود ممکن است پس از پایان مرحله حاد بیماری از بین میرود ولی در بعضی مواقع همچنان در دام باقی مانده و باعث ضعف شدید دام می شود.

مرحله حاد بیماری

مدفوع آبکی و بلغمی و معمولا خونی است. این حالت با از بین رفتن آب بدن همراه بوده و در نتیجه به سرعت وزن بدن کم می شود. پنومونی معمولا در دام هایی که اقدامات درمانی در آنها صورت نگرفته باشد پدید می آید و در این حالت با عطسه و سرفه همراه است. سرفه ممکن است با خروج ترشحات چرکی و بلغمی همراه باشد. در ابتدا تنفس سریع است ولی بعدا ممکن است به سختی صورت گیرد. در سگ های جوان ممکن است به علت ناراحتی های عصبی تشنج پدید آید و در این صورت دست و پای ها سفت شده و فکین به سرعت باز و بسته می شود.

تشخیص بیماری

باید توجه داشت که بیماری دیستمپر( بیماری سگ های جوان )، بیماری های کبد عفونی و لپتوسپیروز ممکن است با هم اشتباه شوند. بیماری سگ های جوان و تورم عفونی کبد سگ ها ۵۰ درصد با هم اشتباه می شوند در حالی که بیماری لپتوسپیروز فقط ۱۰درصد امکان دارد با دو بیماری تورم عفونی کبد و دیستمپر اشتباه شود. در مواقعی که بحران های عصبی در دام مشاهده نشود و در مواردی که آزمایش های سرولوژیک وابستگی به پیدا کردن پادتن در بدن بیمار مبتلا به مرض سگ های جوان باشد، تشخیص بیماری بسیار مشکل است. اطلاع از نحوه واکسیناسیون بیماری هاری در تشخیص بیماری بیشتر به ما کمک می کند اگرچه ایمنیت حاصل در اثر تلقیح واکسن بیماری سگ های جوان کاملا متغیر است. متاسفانه موقعی می توان از نشانه های بیماری به منظور تشخیص دقیق امراض استفاده نمود که دام به فرم حاد بیماری مبتلا شده باشد.

پیشگیری از بیماری سگ های جوان

۱- سگ ها بایستی به وسیله واکسن ویروس زنده استاندارد شده واکسینه شوند.

۲- توله ها باید در موقع معین واکسینه شوند.

۳- آزمایش خون سگ های واکسینه شده بعد از گذشت یک ماه از تاریخ تلقیح لازم است تا بدین صورت معلوم شود که آیا واکسیناسیون با موفقیت همراه بوده است و ایمنیت لازم حاصل گردیده یا خیر.

۴- در صورتی که آزمایش خون میسر نباشد، تلقیح واکسن بعد از ۴ ماه و واکسیناسیون سالیانه نباید فراموش شود.

۵- هر گاه آزمایش خون انجام شود و پادتن حاصل کمتر از ۱۰۰ باشد در این صورت تجدید واکسیناسیون لازم به نظر می رسد.

درمان بیماری سگ های جوان( دیستمپر )

• سگ هایی که علائم بیماری را نشان می دهند لازم است در جای گرم و خشک نگهداری شوند.
  • تجویز سرم ضد بیماری به میزان ۳ میلی لیتر به ازا هر کیلو وزن زنده دام
  • دکستروز ۵% برای جبران آب از دست رفته بدن دام
  •  تجویز ویتامینB و سرم فیزیولوژی
  •  تجویز شربت Furazolidon برای درمان اسهال
  • تجویز آنتی بیوتیک به همراه سولفامرازین برای درمان عفونت های ثانویه
  • خوراندن شیر و چای گرم
  •  تجویز قطره چشمی برای ضدعفونی چشم ها و پاک کردن ترشحات چرکین

به طور کلی رعایت اصول بهداشتی در جایگاه نگهداری دام و تقویت بنیه عمومی حیوان و انجام درمان های علامتی و کلاسیک با استفاده از داروهای فوق که طی سالیان دراز تجربه شده است در درمان بیماری تا حد زیادی موثر واقع می شود.

شما می توانید قبل از مراجعه حضوری به مراکز درمانی دامپزشکی و یا مراکز تجاری دامپزشکی جهت دریافت مشاوره رایگان با دکتر مردانی تماس بگیرید

4/5 - (1 امتیاز)