درمان ضرب دیدگی پای سگ + راه های درمان لنگش سگ 🐾

متاسفانه، همانند انسان ، ضرب دیدگی و لنگش پای سگ و شکستگی ها و دررفتگی ها  معمولا رخ می دهد. سگ ها به طور طبیعی کنجکاو هستند و معنی خطر را همانند ما درک نمی کنند. پیشگیری از اتفاقات غیر مترقبه، غیر ممکن است و از همین رو باید آماده باشید تا در شرایط اضطراری بتوانید کمک های اولیه را برای سگ تان اعمال کنید.

درمان ضرب دیدگی پای سگ :

اگر ضربه دیدگی سگ منجر به جراحت سطحی شود شما می توانید محل زخم را با بتادین شستشو دهید و سپس توسط بانداژ ،زخم را ببندید تا مانع از عفونت شوید اما اگر جراحت عمیق است سریعا به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید تا هر چه زودتر توسط دامپزشک درمان شود.

گاهی ضربه دیدگی سگ منجر به در رفتگی، شکستگی و مو بردن استخوان می شود که همین امر باعث می شود تا سگ نتواند به درستی راه برود و اصطلاحا بلنگد.

علت لنگش پای سگ :

هنگامی که سگ شما به درستی راه نمی رود و می لنگد باید این مسئله را جدی بگیرید و با مراجعه به دامپزشک علت آن را پیدا کنید.علت های زیادی برای لنگیدن سگ وجود دارد از جمله : ضربه خوردن در اثر فعالیت شدید / در رفتگی ها/ شکستگی ها / مو براشتن استخوان /دیسپلازی / آرتریت / در رفتگی مفصل / زخم کف پا/نیش خوردن از حشرات / برخی از سرطان ها

دیسپلازی آرنج و ران :

این دو مشکل در نژادهایی با اندازه متوسط و بزرگ بوجود می آید. در دیسپلازی نقص ساختاری در آرنج و یا ران باعث بی ثبات شدن مفصل شده و در نتیجه درد و لنگ شدن را به دنبال دارد. تشخیص براساس تاریخچه سگ، معاینه و عکس برداری صورت می گیرد.

درمان دیسپلازی :

درمان شامل کاهش درد، کاهش فعالیت و نگهداری سگ در شرایط وزنی ایده آل است.گزینه های مختلف جراحی مانند جایگزینی کامل ران در دیسپلازی ران نیز وجود دارد.بعد از سن یک سالگی نژادهای مشکوک می توانند از لحاظ دیسپلازی ران و آرنج مورد معاینه قرار بگیرند.

درمان لنگش سگ :

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که عوامل زیادی میتواند باعث لنگش در سگ شود که یکی از آنها شکستگی استخوان می باشد. بعد از اینکه دامپزشک با انجام معاینات فیزیکی و عکس برداری ،نوع شکستگی را تشخیص داد، سریعا درمان را شروع می کند.

انواع مختلفی از شکستگی ها وجود دارد و همه آنها درمان ها و چشم اندازهای مختلفی دارند. اگرچه شکستگی می تواند برای حیوان خانگی و صاحب بسیار آسیب زا باشد، اما خبر خوب این است که با درمان صحیح، بیشتر شكستگی ها در سگ ها به خوبی درمان می شود و بسیاری از حیوانات می توانند از اندام های ( پاها و دست ها و یا اندام شکسته خود ) خود استفاده كنند.

بسیاری از شکستگی ها به علت آسیب های قابل توجه دراثر تصادف به وسیله یک ماشین و یا افتادن از ارتفاع اتفاق می افتد . در این بیماران مهم است که قبل از درمان شکستگی به طور کلی وضعیت حیاتی حیوان مورد بررسی قرار بگیرد. برای تشخیص و درمان نوع شکستگی و یا در رفتگی ها و همچنین آسیب های احتمالی استخوان ها ، قفسه سینه، شکم و مغز یا ستون فقرات معمولا عکس برداری رادیولوژی ، سونوگرافی و آزمایش خون ضروری می باشد.

روش های درمان شکستگی :

بسته به نوع شکستگی، روش های مختلف درمان ممکن است توصیه شود. در ابتدا، تهیه عکس رادیولوژی یا سی تی اسکن برای ارزیابی استخوان شکسته و برنامه ریزی برای درمان انجام می شود. برخی از شکستگی ها، به ویژه در حیوانات بسیار جوان، می توانند با استفاده از کست های فایبرگلاس درمان شوند. با این حال، بر خلاف وضعیت موجود در انسان، سگ نمیتواند به طور صحیح به استراحت بپردازد و هر گونه پانسمان ممکن است موجب عوارض جدی شود. در نتیجه، بیشتر حیوانات بهتر است با عمل جراحی درمان شوند. این کار اجازه می دهد تا استخوان های شکسته دوباره تراز و تثبیت شوند. برخی از شکستگی ها نسبتا ساده هستند و برخی دیگر بسیار پیچیده هستند و نیاز به ابزار دقیق ارتوپدی، ایمپلنت و تجربه تخصصی دارند.

با برنامه ریزی صحیح و استفاده از جراحان با تجربه، چشم انداز بهبود بسیاری از شکستگی ها بسیار خوب است. اکثر حیوانات می توانند استفاده عالی از اندام شکسته خود را به دست آورند و می توانند از کیفیت طبیعی زندگی لذت ببرند.

چگونه دامپزشک متخصص ارتوپدی پیدا کنیم ؟

این نکته بسیار حائز اهمیت است که قبل از انجام هر گونه اقدام درمانی ، دامپزشک متخصص در زمینه ارتوپدی حیوانات مانند درمان دررفتگی دست و پای سگ ، درمان لنگش سگ ، جراحی و درمان شکستگی پای سگ ، جراحی و درمان شکستگی لگن سگ ، درمان ضرب دیدگی ستون فقرات و یا دنده ها شناسایی نموده و از تشخیص و اقدامات درمانی او بهره ببرید تا علاوه بر درمان دقیق و نجات جان حیوان هزینه های اضافی را نیز متحمل نشده باشید .

چگونه شکستگی در سگ را تشخیص دهیم ؟ با مراجعه به دامپزشکی و معاینات دامپزشک

چه روشهایی برای درمان شکستگی سگ استفاده میشود ؟ با توجه به نوع شکستگی درمان متفاوت است.

آیا مو برداشتن استخوان سگ می تواند باعث ایجاد لنگش پای سگ شود ؟ بله